Mi is az a közösségi háló? Clay Shirky írta le először a (tág) definícióját 2002-ben. Szerinte a közösségi háló olyan szoftver, amely támogatja/elősegíti a csoportos tevékenységet.
Fő jellemzői:
- lehetővé teszi az egyének vagy csoportok közötti kommunikációt (ez történhet azonnali üzenet vagy fórum-, illetve bloghozzászólás útján is)
- lehetővé teszi a visszajelzést és/vagy értékelést
- lehetőség van benne kifejezni emberek közötti kapcsolatokat (közösségépítő oldalak) és új kapcsolatokat kialakítani
A közösségi háló fő lehetőségei oktatási szempontból:
- csoportok közötti kommunikáció
- források gyűjtése és megosztása
- együttes információgyűjtés és az összegyűjtött információ címkézése/indexelése
A közösségi hálók egyre elterjedtebbek a világon, manapság az emberek nagy része ismeri, rendszeresen használja őket és ebből kifolyólag a közösségi háló jelentősen formálja a világ (vagy legalábbis egy részének) véleményét, szokásait, felfogását.
Az Universal McCann összehasonlító vizsgálata alapján a ’social media’ platformok használata jelentősen nőtt az egész világon 2006 és 2008 között. A vizsgálatban megkérdezettek több mint fele (57%) csatlakozott valamilyen közösségépítő hálózathoz, és majdnem ugyanennyien osztottak meg tartalmat (fotó, videó) ilyen jellegű oldalakon.
Az elmúlt egy évben a közösségi oldalak és szoftverek mindegyikének jelentősen nőtt a népszerűsége. Pl. a rendszeres blogolvasók száma ebben az időszakban 11%-kal emelkedett. Így ezen felhasználók száma a megkérdezettek 80%-a. A blogok ma már szinte mainstream médiának számítanak világszerte és együttesen a hagyományos média versenytársai. A világhálón fellelhető több millió blog egyre nagyobb hatással van a márkák megítélésére, harmaduk rendszeresen ír véleményt egyes termékekről, továbbá a megkérdezettek ugyanekkora hányada sokkal jobb véleménnyel van az olyan cégekről, melyek rendelkeznek saját bloggal.